Herinnering aan de familie Quicken

19.7.06

Gedachtenkronkel!


In 1974 zat ik bij Ruud Windhorst in de wachtkamer. Ruud was onze huisarts. Het was er niet druk en ik was gauw aan de beurt. Ik zie het al, zei hij, een oogontsteking. Zoals gewoonlijk in die tijd, keek hij even naar mijn bloeddruk. Nog altijd te hoog! Daarna luisterde hij met de stethoscoop naar mijn hart. Jij hebt volgens mij difterie gehad, zei Ruud. Kun dat horen? was mijn commentaar. Ik heb als peuter inderdaad difterie gehad. Dat weet ik van mijn ouders.
Het verhaal van mijn ouders. Het was het jaar 1944. Ik sliep op een zolderkamertje op de Dorpstraat in Heytse. Moeder bemerkte dat ik heel kort van adem was. Het werd steeds erger. Ze stuurde pap naar dokter Jaspard. Hij kwam direct en constateerde dat ik difterie had. Ik moest naar het ziekenhuis. Naar Roermond ging niet, dat was niet bevrijd. Je kon er niet komen. Het moet na 21 september 1944 zijn geweest. Dus hebben ze me naar Weert gebracht.
Wat is difterie? Difterie wordt veroorzaakt door een bacterie. Deze bacterie verplaatst zich via hoesten van de ene naar de andere persoon. Wanneer je kind difterie heeft, kunnen er vliezen ontstaan op de slijmvliezen in zijn keel. Door deze vliezen wordt het moeilijker om adem te halen. Je kind zou door deze vliezen zelfs kunnen stikken. Ook maakt de difteriebacterie gifstoffen die de hartspier en het zenuwstelsel kunnen beschadigen. Als de ziekte niet wordt behandeld, kan de afloop dodelijk zijn.
Ik kan me van dit alles niets herinneren. Maar het verhaal kwam bij me op toen ik de email van Anny van ome Piet las. Daarin vertelt ze over een ongeluk en ze heeft toen ook in het ziekenhuis in Weert gelegen. Zij woonde toen in Haelen. Heytse en Haelen, aan deze kant van de Maas, waren bevrijd, aan de overkant lag Roermond lag Roermond en daar kwam de bevrijding pas in maart 1945. In de Maas- en Roerbode van 3 maart 1945 stond ook iets over het ziekenhuis in Roermond:

Een verheugend bericht was dat personeel en verpleegden van het St. Laurentiusziekenhuis nog in Roermond aanwezig waren. Het gebouw heeft wel verschillende granaattreffers, maar kan toch binnen korten tijd weer in gebruik genomen worden. De verpleegden werden naar de kelders overgebracht, waar eveneens de operatiezaal werd ingericht.Hierdoor is een goede medische verzorging wel verzekerd. Geruchten als zouden in Roermond besmettelijke ziekten heerschen zijn over het algemeen sterk overdreven geweest. Schurft en de laatste dagen enkele gevallen van dysenterie zijn vrijwel de eenige besmettelijke ziekten, die geconstateerd zijn. Een goede medische dienst is bovendien wel verzekerd, doordat het Roode Kruis goed vertegenwoordigd is.

Dus Anny; we hebben misschien tegelijkertijd in het ziekenhuis in Weert gelegen. Een rare gedachte of misschien niet. Het zal wel altijd een raadsel blijven!
Har